تصور کنید شما رزیدنت جراحی هستید. بهصورت تئوری با آناتومی بدن کاملاً آشنا هستید. بیماریهایی که نیاز به جراحی دارند را میشناسید و بارها جراحیهای استادهایتان را تماشا کردهاید، اما آیا خودتان میتوانید جراحی کنید؟ پاسخ مسلماً منفی است. تا زمانی که خودتان چاقوی جراحی به دست نگیرید و وارد عمل نشوید، جراح نمیشوید. دانشجوی جراحی افزونبر دانش تئوری و شرکت در کلاسهای آموزشی، زیر نظر استاد شروع به جراحی میکند. استاد یا رزیدنتهای ارشد کنارش هستند تا راهنماییاش کنند، اما اوست که جراحی را انجام میدهد، نه کس دیگر.
نوشتن هم همینطور است، تا زمانی که به قلم به دست نگیرید و ننویسید، یاد نمیگیرید و درنتیجه نویسنده هم نخواهید شد. بعضی از افراد وقتی در دورههای آموزشی شرکت میکنند، با خودشان میگویند: «بگذار دورههای مختلف را بگذرانی، کامل که یاد گرفتی؛ آن وقت شروع به نوشتن و تمرین کن.» اما این تصور اشتباه است. باید از ابتدای شروع آموزش تمرین را بیاغازید، وگرنه وقتتان را تلف کردهاید. اینکه چیزی را بدانید، لزوماً به این معنی نیست که میتوانید انجامش بدهید. فرض کنید شما تمام زیر و بم داستاننویسی را آموختهاید، اما تا زمانی که داستان ننویسید، داستاننویس نمیشوید. آموزش تئوری و تمرین عملی اگر همزمان با هم اتفاق نیفتند، شما را به جایی نخواهند رساند. بسیاری از نکات و تکنیکها را فقط با عمل کردن میتوان فراگرفت. مدرس خوب نقش همان استاد جراحی را ایفا میکند. در مسیر، همراهیتان میکند؛ نقاط قوت و ضعفتان را شناسایی مینماید تا بنویسید و نویسنده شوید.
در مورد انتشار هم این موضوع مصداق دارد. بسیاری از تازهواردان به عرصهی نوشتن از منتشر کردن نوشتههایشان میترسند. میپندارند خوب نمینویسند و باید مدتی صبر کنند تا نوشتههایشان به حد استاندارد برسد و بعد دست به انتشار بزنند. چنین تصوری مانع پیشرفتتان خواهد شد. اگر منتشر نکنید متنهای پاکیزهای نخواهید نوشت، چون اهمیتی ندارد که متنتان ویراسته باشد. در انتخاب واژهها سختگیری به خرج نخواهید داد، زیبایی و سادگی جملهها برایتان اهمیتی نخواهد داشت، متوجه نخواهید شد که آیا در انتقال مفهوم موردِنظر موفق بودهاید یا نه، چون مخاطب متن فقط خودتان هستید و میدانید که منظورتان چه بوده است. اما وقتی منتشر میکنید، چون میدانید که مخاطبی هست که ممکن است این نوشته را بخواند، حساس میشوید و میکوشید تمام نکات مذکور را رعایت کنید تا نوشتهای درخور به مخاطبتان ارائه کنید.
دیدگاه خود را بنویسید